We traden in de voetsporen van Columbus en stapten aan boord van een schip om de tocht af te leggen op zoek naar nieuw land.
In ons zaaltje lagen werelddelen verspreid over de vloer. Yvonne had ze prachtig uitgetekend op groot papier. Zo konden we goed afreizen naar Amerika en Afrika. Het avontuur begon al toen de kinderen in de gang wachtten tot ze binnen mochten komen. De glazen deur heeft een anti-spiek laagje, maar niet onderin, dus een groepje met kinderen lag op de grond te spieken en speculeren over wat we straks zouden gaan doen. Vooral Thomas en Fay waren erg nieuwsgierig. En hoewel Thomas vandaag voor het eerst mee kwam doen, had hij al gelijk aansluiting bij de kinderen. Lachen en kletsen bij de deur. Hoe anders, vertelde zijn moeder, dan toen hij vorige week huilend aan zijn moeder hing bij de start van een verjaardagspartijtje van een klasgenoot. Die kinderen kent hij al een poos en deze kinderen van Knappe Koppies waren allemaal nieuw, maar het mannetje leek gelijk op zijn gemak. Het belang van peers, denk ik dan.

Na de introductie van het onderwerp, het zien van plaatjes van die prachtige ontdekkingsboten en het delen van kennis stapten we op het schip. Sjakie zat het eerst aan boord en kon niet wachten tot we zouden vertrekken. Op weg naar, hij wees naar het continent voor hem, Afrika! Of was dit toch Amerika? En is Amerika nou een land of een werelddeel? En hoe zit dat met Europa?
Maar hopsa, de kinderen werden toch nog even van boord gezet, want je moet wel goed voorbereid de zee op. Wat neem je zoal mee om te overleven op een oceaan? We hadden verschillende levensmiddelen en belangrijke spullen uitgestald en lieten de kinderen allemaal 1 ding kiezen om mee te nemen, waarna ze plaats mochten nemen aan  boord.
Fay ging ervan uit dat de hoeveelheid fruit die er lag te weinig was voor de hele groep. Maar het was wel een goed idee om fruit mee te nemen vond ze. Voor de vitamientjes. De kinderen leerden over scheurbuik en dat vond Sjakie wel echt apart klinken. Hij en Demi vroegen zich af of je buik dan echt scheurde.
Thijs koos voor het minikompas, dan weet je tenminste welke kant je op moet gaan. Helemaal gelijk jongen! We bekeken samen hoe je zo’n kompas kon lezen. En wat als je nou geen kompas hebt? Dan moet je het proberen met de sterren.
Thomas koos een lekker warm schapenvachtje om mee te nemen, anders heb je het veel te koud. Ook Emma koos voor de warmte en had een deken mee. Je moet echt niet bevriezen op een boot. Demi had het kleine flesje met goud gekozen. Dat is heel handig omdat het heel duur is, zei ze. Thijs vulde aan dat je dan als je op nieuw land komt dan tenminste daarmee voedsel kan krijgen.
Sjakie had touw mee voor aan boord. Want als je wilt aanleggen met je boot dan moet je hem wel kunnen vastleggen als je geen anker meer hebt, zo zei hij. Sophie koos voor de lucifers en kaars, Want als je wil slapen zonder licht…. Dat is echt niet fijn. En het is op een schip midden op het water echt wel donker. De andere kinderen knikten en zagen zichzelf ook niet in het donker rondlopen.

Tijd om de zeilen te hijsen! Een touwtrek wedstrijd omdat zeelieden toch echt wel sterk moesten zijn in hun armen. Wat deed iedereen zijn best! Echte zeelieden hadden wij aan boord.

In de pauze werd weer erg leuk gepraat, gespeeld en gegeten.
Toen, tja als je op nieuw land aankomt moet je zorgen dat je met de bevolking daar een goede relatie opbouwt. Je wil niet dat ze je als vijand zien. En wat dan meestal goed werkt is je bescheiden op te stellen en je net zo te gedragen als de bevolking. Spiegelen dus.
Heerlijk om te zien hoe de kinderen in tweetallen door de ruimte zweefden. Rondjes draaiden en zelfs op hun kop gingen staan.

Bij Europa aangekomen mochten kinderen pionnetjes zetten waar ze dachten dat Nederland lag en waar Spanje? Etc, dat werd met veel plezier gedaan en er werd vaak heel nauwkeurig door de kinderen zelf, met het boek erbij gemeten wie er het dichts bij zat.

We sloten af en daar kwam nog even boven tafel dat er ook ontdekkingsreizigers van nog niet zo heel lang geleden zijn. Mensen op de maan bijvoorbeeld. Thijs vroeg zich af of er nu vandaag ook ontdekkinbgsreizigers zijn. Hij vond zelf van wel. Ik zei dat we allemaal wel nieuwe dingen ontdekken en dus ontdekkingsreizigers zijn. Ja! Dat vonden vooral Fay en Thijs het geval. Je leert toch elke dag wel een nieuwe som of iets anders, zei Ivy. Sjakie kreeg een dromerige uitstraling over zich heen en vertelde de groep dat hij later een uitvinder-ontdekkingsreiziger wordt.

#Namen zijn aangepast.