‘Op school is het saai, want het meeste van mijn werk is te makkelijk.’ Tijdens het werken aan een tekenopdracht uitte Lily haar gevoel. Dat vond ik erg mooi, aangezien ze dat niet makkelijk vindt. ‘Bij mij ook,’ zeiden zowel Coco als Britt. ‘Ben jij ook hoogbegaafd, vroeg Coco aan Lily. Lily knikte.
‘Ik kon in groep 1 al wat ik eigenlijk pas in groep 3 hoefde te kunnen,’ zei Demi. ‘Dan ben jij ook hoogbegaafd,’ stelde Coco. ‘Is iedereen hier hoogbegaafd?’ vroeg ze nog aan mij. Ik legde uit dat alle kinderen die naar Knappe Koppies komen wel wat uitdaging kunnen gebruiken. De vier meiden keken elkaar aan met de kleurtjes in de hand en glimlachten in stilte. Toen richten ze zich weer op het werk. In een groepje van vier ontdekten ze hun eigen kwaliteiten en die van de ander uit het subgroepje.

We begonnen de middag in een kring met alle acht de deelnemers en bespraken wat complimenten zijn. En wat kwaliteiten?  Sommige kinderen hadden thuis al geoefend met het geven en ontvangen van complimenten. Britt wilde haar ervaringen graag even apart met mij bespreken. Daar vonden we tussendoor even een momentje voor. Demi had een mooi kunstwerk gemaakt van haar ervaringen de afgelopen week. Hoe ze een compliment had gegeven en ontvangen. Het was in de vorm van een klok. Dit liet ze in de pauze aan ons zien.
Thor vertelde dat hij zich blij voelt als hij een compliment krijgt. Ook als hij een complimentje geeft. Job vond dat al gauw dat er genoeg gekletst was en wilde graag actie. Ik gaf dus maar snel de uitleg van wat er verder vandaag op het programma stond.

‘De Schatgravers’ is een spel dat ik van de week kocht en waar ik nu ik het met de kinderen heb gespeeld helemaal enthousiast over ben. Het spel wordt gespeeld met verschillende soorten kaartjes. Je hebt de ‘schatkaartjes’ die iets zeggen over je kwaliteiten (waar ben jij goed in?) en de ‘karweikaartjes’. Dit zijn leuke opdrachten waarbij je je fantasie en creativiteit moet gebruiken.
We deelden ons op in twee groepjes van vier. Het voelde rustig en fijn om het zo te spelen.  Thor, Job, Fay en Sophie zaten samen en Britt, Lily, Coco en Demi vormden een groepje.

Na het spelen van het spel hadden alle kinderen vijf kaartjes met kwaliteiten die bij hun paste. Omdat het spel niet erg lang was gespeeld, werd er ook na afloop nog een beetje gezocht naar de juiste kwaliteiten. We vonden het belangrijk dat het voor de kinderen klopte. En dat konden ze zelf heel goed inschatten. Coco wist bijvoorbeeld te zeggen dat beleefd en flexibel niet echt bij haar paste, maar oplossingen bedenken en geheimen bewaren wel.
Fay vond vooral de karweikaartjes heerlijk om te doen. Net als Britt. Zij hielden erg van dingen uitbeelden.
Thor kreeg als compliment van iemand dat hij een harde werker is.  En wat bleek later? Bij het werken aan de tekenopdracht liet hij zien dat hij dat ook echt was. Hij dacht goed na over wat hij wilde tekenen, maar ging ook vrij snel lekker aan de slag en maakte zo zijn hele blad vol.
De tekenopdracht bestond uit het creëren van een cirkel waarin al jouw kwaliteiten werden afgebeeld.
De kinderen werkten met wasco en potlood en wat is het als begeleider genieten om te zien hoe iedereen dat op zijn eigen manier doet. Sophie maakte er een waar kunstwerk van, zij heeft een gave om het op haar eigen manier te doen. Lily moest even op gang komen, maar na het ruilen van kaartjes kwam het helemaal goed. Mooi bij haar was dat ze koos voor ‘zeggen wat je moeilijk vindt’. Ze gaf aan dat dit haar steeds beter lukte, ook op school. Wat een kanjer!
Job vond het heel fijn om te horen dat anderen zijn werk zo mooi vinden. Hij straalde ervan.
Even ontstond er wat verdriet toen er per ongeluk een kreuk in iemands tekening kwam, maar dat vertelt ons ook hoe trots de kinderen op hun werk waren. Er werd afgesloten met een enthousiaste yell! Nu al zin in volgende keer 🙂

*Namen werden aangepast.